onsdag 9 maj 2018

Dr Slime


Dr Slime är en parodi på Marvels Dr Strange. I rollen som den titulära doktorn måste du utforska slempropparna metafysiska verklighet (rum sammanbundna med avloppsrör) för att hitta ett botemedel mot tsunder-enza, en fruktansvärd sjukdom som gör att folk är endera dagen överdrivet vänliga och endera dagen aggressiva utan minsta anledning. Men det är av kärlek!
Själva gameplayet går ut på att färdas mellan rör, prata med andra slimes och människor samt kombinera objekt. Rätt så basic grejor. Även om jag inte är så jätteinsatt i Dr Strange lore så fattar jag den övergripande tematiken och troperna som spelet gör sig lustig över. 


Med Benedict Cumberbatch i huvudrollen!

Roligast är "Slajm-ögat" som gör att Dr Slime kan skåda in i ideérnas värld, den värld som Platon menade att vår sinnesvärld bara var en blek skugga i en grotta utav. Alla ideér ser tydligen ut som en tjock kock med en blodig köttyxa. Makes sense.
Spelet skapades för en tävling där skaparna bara får använda en enda karta och tio event. Med tanke på detta är det rätt imponerande att ett av dessa event är ett rent skämt. Musiken och grafiken är helt okej, musiken är passande episk och grafiken passande för ändamålet. Så långt jag kan avgöra är den custom och fångar en generisk fantasyvärld med fokus på alkemi på ett bra sätt.


Genom världar, genom rör!

Det enda jag kan anmärka på är att det ibland är lite svårt att avgöra var i rören man är samt några buggar som gör att man ibland är i fel storlek. Slutet är även väldigt abrupt, och jag gick omkring väldigt länge i spelvärlden eftersom jag trodde att det var mer kvar av spelet... Överlag rekommenderar jag detta spelet även om lite förkunskaper behövs för att uppskatta spelets humor. Något jag uppskattar är att skaparen tar sig tid att på ett korrekt sätt kreditera upphovsrättsinnehavarna för de verk som parodieras. Jag läser inte så mycket Marvel-serier och minns inte tillräckligt av Dr Strange-filmen för att säga om denna parodi skulle kunna tolkas som upphovsrättsbrott av illvilliga advokater, men det är proffsigt av spelskaparen att göra sitt rent lagligt. 


En mystisk sten från forna dar. Täckt av slajm
Finnes en profetia? Ja!
Det finns alltid en profetia

Spela här:
https://forums.rpgmakerweb.com/index.php?threads/doctor-slime-one-map-challenge.94684/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar